Hoe bereid ik me voor op voice search marketing?Hoe bereid ik me voor op voice search marketing?Hoe bereid ik me voor op voice search marketing?Hoe bereid ik me voor op voice search marketing?
✕
  • Home
  • Algemeen
  • Hoe bereid ik me voor op voice search marketing?
Facebook social media
Blijft Facebook de social media top aanvoeren?
4 februari 2019
Community building
Community building, hoe doe je dat?
11 februari 2019

Hoe bereid ik me voor op voice search marketing?

7 februari 2019
Voice search marketing

Voice search, het is een trend waar we met de opmars van digitale assistenten als Siri en home assistants als Alexa niet meer om heen kunnen. Het is een trend die een belangrijke impact op jouw marketingactiviteiten zal hebben. Dus hoe bereid je je erop voor?

Wat is voice search?

Beginnen we bij het begin en laten we het begrip ‘voice search’ even duiden. Bij voice search gaan mensen aan de hand van spraakherkenningstechnologie een zoekopdracht aan een toestel vragen en vervolgens het antwoord op die vraag via het toestel bekomen. Denken we bijvoorbeeld aan Siri. Het is eigenlijk ideaal voor iedereen aangezien je geen lange of korte zoektermen in Google meer hoeft in te typen. Gezien het gemak, zal het je ook niet verbazen om te lezen dat in 2017 al een derde van de 3,5 miljard zoekopdrachten in Google via voice search gebeurden. En dat experten voorspellen dat tegen 2020 maar liefst 50% van de zoekopdrachten op die manier zal gedaan worden.

In 2017 gebeurde al een derde van de 3,5 miljard zoekopdrachten in Google via voice search.

Welk effect heeft voice search op mijn SEO?

Op zich liggen weinig marketeers hier al wakker van. Maar het is een trend die wereldwijd blijft groeien en waar je als marketeer dus echt wel mee aan de slag moet. Dit betekent dat je jouw huidige digitale marketingstrategie, en met name jouw website en SEO-aanpak, onder de loep moet nemen. Het waarom achter deze 2 luiken, lijkt ons wel duidelijk aangezien jouw volledige online strategie op beide gebaseerd is.

Beginnen doe je bij jouw website want zoals in de situatie tot op vandaag, is jouw website dé basis voor al jouw communicatie. Je deelt content vanop jouw website op andere platformen zoals sociale media maar dus ook op Google. Je adverteert misschien om een hogere ranking te bekomen en weet aan welke criteria je moet voldoen om hogerop in die zoekresultaten te klimmen. Met voice search gebeurt eigenlijk net hetzelfde: er zijn een aantal criteria waaraan jouw website of bedrijf moet voldoen om in de voice zoekresultaten getoond te worden.

  1. Een mobielvriendelijke, veilige en snelle website
    De meeste zoekopdrachten met voice search worden via mobiele toestellen gedaan. Als jouw website dus niet mobielvriendelijk is, kunnen mensen de informatie die je erop hebt geplaatst ook niet optimaal gaan lezen.
  2. Content in spreektaal
    Aangezien de zoekopdracht uitgesproken wordt, zal die compleet anders verwoord worden dan wanneer getypt. De uitdaging is dus om jouw content, met name informatie of antwoorden, ook op die manier uit te schrijven.
  3. Relevantie
    De content die je via jouw website deelt, moet uiteraard ook relevant zijn in functie van de zoekopdrachten die mensen doen. Indien niet relevant, zal jouw website ook niet getoond worden. Probeer je dus in te beelden welke mogelijke vragen mensen zich bij jouw producten of diensten kunnen stellen.
  4. Prominent
    Met prominent duidt Google op de mate waarin al werd gezocht op zoektermen die aan jouw bedrijf gerelateerd zijn en of die termen dus belangrijk zijn bij een bepaalde hoeveelheid mensen. Hoe minder prominent, hoe lager je in de zoekresultaten komt te staan.
  5. Afstand
    In welke mate is jouw bedrijf, die de oplossing op de vraag van een persoon voorstelt, ook effectief dichtbij die persoon gelegen? Met andere woorden: als die persoon doorzet en iets wil kopen of een afspraak wil vastleggen, moet hij er dan ver voor lopen?

Wat betreft die afstand: in het kader van voice search zoekopdrachten, is het aan te raden om een Google My Business-profiel op te maken of als je dat al hebt, het volledig op punt te zetten. Je geeft hier relevante informatie over jouw bedrijf weer zoals wat jouw bedrijf doet en welke producten of diensten het aanbiedt, locatie, openingsuren, website, … Dit telt ook mee in de bovenstaande criteria en zal ervoor zorgen dat je beter gerankt wordt.

Voice search marketing

Lange, krachtige SEO-termen

We hadden het daarnet al over spreektaal. Dit heeft niet alleen verregaande gevolgen voor jouw website maar ook voor jouw SEO-aanpak. Mensen zullen namelijk niet meer op een bepaald woord gaan zoeken maar zullen sneller een korte zin van 3 of 5 woorden formuleren. Dit betekent dat jouw ganse SEO-aanpak herzien aangevuld moet worden met long tail key words.

Een voorbeeld: in de huidige situatie, waar mensen in Google woorden ingeven, zal een persoon nu zoeken op “isolatie” “zolder”. In het geval van voice search, zal de consument aan zijn digitale assistent vragen “Wat is de beste isolatie voor mijn zolder?”. Bestaat jouw SEO-aanpak enkel uit de woorden isolatie” en “zolder”, dan kan je het qua zoekresultaten in voice search dus schudden. Heb je echter een blogartikel met een titel als “Wat is de beste isolatie voor jouw zolder?” of “De 5 beste isolatiematerialen voor een zolder”, dan ben je goed bezig. We zeggen dus niet dat je jouw huidige SEO-aanpak volledig over boord moet gooien, want je moet rekenen dat op dit moment misschien 30% van de mensen voice search gebruikt. Wat we wel zeggen, is dat je jouw huidige aanpak moet uitbreiden in functie van een trend die het huidige zoekklimaat voor altijd zal veranderen.

Bestaat jouw SEO-aanpak enkel uit de woorden isolatie” en “zolder”, dan kan je het qua zoekresultaten in voice search dus schudden.

Wat je tot slot niet mag onderschatten in het voice search-verhaal, is de ‘user intent’. Mensen die in Google enkele zoekwoorden ingeven, willen informatie of antwoorden vinden en doen dat meestal niet met de bedoeling om (onmiddellijk) iets te kopen. Ze willen informatie, willen er een nachtje over slapen en hakken dan pas de knoop door. Mensen die voice search gebruiken, zijn het stadium van informatie zoeken en vinden allang voorbij. Meestal willen ze iets en willen ze dat zo snel mogelijk.

Kan je hulp gebruiken voor het opzetten van een SEO strategie? Pinpoint helpt je daar graag bij. Contacteer ons voor een afspraak.

Hermine Verschueren
Hermine Verschueren

Lees ook

online shopping
18 november 2020

Hoe keren je digitale klanten tevreden terug


Lees meer
crisis communicatie impact team

crisis communicatie team

1 april 2020

Communicatie in tijden van crisis


Lees meer
Employer branding
1 april 2020

Het DNA van een ondernemer


Lees meer

Contacteer ons

Pinpoint
Zwaantjesstraat 33
9090 Melle
 info@pinpoint-solutions.be
 0473 23 23 69

Facebook Pinpoint   LinkedIn Pinpoint

KMO Portefeuille
© Pinpoint - algemene voorwaarden - privacy
Onze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website.
Cookie instellingenAanvaarden
Manage consent

Privacy

Pinpoint-solutions maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site.
Analytics
Deze cookies worden gebruikt om na te gaan hoe gebruikers op onze website surfen. Metrics die worden gebruike zijn: bezoeken, bounce rate & medium.
Noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website op een correcte manier te laten functioneren. Gegevens die worden verzamelijk zijn anoniem.
OPSLAAN & ACCEPTEREN