Welk effect heeft voice search op mijn SEO?
Op zich liggen weinig marketeers hier al wakker van. Maar het is een trend die wereldwijd blijft groeien en waar je als marketeer dus echt wel mee aan de slag moet. Dit betekent dat je jouw huidige digitale marketingstrategie, en met name jouw website en SEO-aanpak, onder de loep moet nemen. Het waarom achter deze 2 luiken, lijkt ons wel duidelijk aangezien jouw volledige online strategie op beide gebaseerd is.
Beginnen doe je bij jouw website want zoals in de situatie tot op vandaag, is jouw website dé basis voor al jouw communicatie. Je deelt content vanop jouw website op andere platformen zoals sociale media maar dus ook op Google. Je adverteert misschien om een hogere ranking te bekomen en weet aan welke criteria je moet voldoen om hogerop in die zoekresultaten te klimmen. Met voice search gebeurt eigenlijk net hetzelfde: er zijn een aantal criteria waaraan jouw website of bedrijf moet voldoen om in de voice zoekresultaten getoond te worden.
- Een mobielvriendelijke, veilige en snelle website
De meeste zoekopdrachten met voice search worden via mobiele toestellen gedaan. Als jouw website dus niet mobielvriendelijk is, kunnen mensen de informatie die je erop hebt geplaatst ook niet optimaal gaan lezen.
- Content in spreektaal
Aangezien de zoekopdracht uitgesproken wordt, zal die compleet anders verwoord worden dan wanneer getypt. De uitdaging is dus om jouw content, met name informatie of antwoorden, ook op die manier uit te schrijven.
- Relevantie
De content die je via jouw website deelt, moet uiteraard ook relevant zijn in functie van de zoekopdrachten die mensen doen. Indien niet relevant, zal jouw website ook niet getoond worden. Probeer je dus in te beelden welke mogelijke vragen mensen zich bij jouw producten of diensten kunnen stellen.
- Prominent
Met prominent duidt Google op de mate waarin al werd gezocht op zoektermen die aan jouw bedrijf gerelateerd zijn en of die termen dus belangrijk zijn bij een bepaalde hoeveelheid mensen. Hoe minder prominent, hoe lager je in de zoekresultaten komt te staan.
- Afstand
In welke mate is jouw bedrijf, die de oplossing op de vraag van een persoon voorstelt, ook effectief dichtbij die persoon gelegen? Met andere woorden: als die persoon doorzet en iets wil kopen of een afspraak wil vastleggen, moet hij er dan ver voor lopen?
Wat betreft die afstand: in het kader van voice search zoekopdrachten, is het aan te raden om een Google My Business-profiel op te maken of als je dat al hebt, het volledig op punt te zetten. Je geeft hier relevante informatie over jouw bedrijf weer zoals wat jouw bedrijf doet en welke producten of diensten het aanbiedt, locatie, openingsuren, website, … Dit telt ook mee in de bovenstaande criteria en zal ervoor zorgen dat je beter gerankt wordt.
Lange, krachtige SEO-termen
We hadden het daarnet al over spreektaal. Dit heeft niet alleen verregaande gevolgen voor jouw website maar ook voor jouw SEO-aanpak. Mensen zullen namelijk niet meer op een bepaald woord gaan zoeken maar zullen sneller een korte zin van 3 of 5 woorden formuleren. Dit betekent dat jouw ganse SEO-aanpak herzien aangevuld moet worden met long tail key words.
Een voorbeeld: in de huidige situatie, waar mensen in Google woorden ingeven, zal een persoon nu zoeken op “isolatie” “zolder”. In het geval van voice search, zal de consument aan zijn digitale assistent vragen “Wat is de beste isolatie voor mijn zolder?”. Bestaat jouw SEO-aanpak enkel uit de woorden isolatie” en “zolder”, dan kan je het qua zoekresultaten in voice search dus schudden. Heb je echter een blogartikel met een titel als “Wat is de beste isolatie voor jouw zolder?” of “De 5 beste isolatiematerialen voor een zolder”, dan ben je goed bezig. We zeggen dus niet dat je jouw huidige SEO-aanpak volledig over boord moet gooien, want je moet rekenen dat op dit moment misschien 30% van de mensen voice search gebruikt. Wat we wel zeggen, is dat je jouw huidige aanpak moet uitbreiden in functie van een trend die het huidige zoekklimaat voor altijd zal veranderen.