Social media giganten Facebook en Whatsapp zijn vandaag allebei jarig. Ze werden respectievelijk 15 en 10 jaar geleden voor het eerst gelanceerd. Het is veilig om te stellen dat beiden onze manier van communiceren en de manier waarop we aan marketing doen voorgoed veranderd hebben.
Facebook: voor eeuwig en altijd de social media reus?
Wie de film ‘The Social Network’ zag, is bekend met de geschiedenis van Facebook, of toch de verfilmde versie ervan. Voor wie de film nog niet heeft bekeken: geen nood, het is er geen die aan de ribben blijft hangen. Maar een overzicht van hoe Facebook doorheen de jaren geëvolueerd is, willen we je toch niet onthouden.
Wat begon als een soort van bezigheidstherapie op de universiteit, werd officieel ‘the next big thing’ met de lancering van de website ‘TheFacebook.com’ op 4 februari 2004. De website was enkel beschikbaar voor studenten op de middelbare school, hogeschool en universiteit, zelfs toen het in augustus 2008 gewoon ‘facebook.com’ werd. De jeugd was immens enthousiast en de groei bleef niet uit. In die mate zelfs dat een jaar later, in oktober, een internationale uitbreiding zich opdrong. Op datzelfde moment werd de feature gelanceerd waarmee gebruikers schaamteloos (en schaamteloze) foto’s ongelimiteerd konden opladen. Twee maanden later stelden Zuckerberg (de oprichter) en zijn team de ‘Tag’ feature voor, de mogelijkheid om familie en vrienden in foto’s te taggen.
In 2006 werd Facebook toegankelijk voor iedereen met een e-mailadres. Het aantal gebruikers steeg op 3 maanden tijd van 6 miljoen naar 12 miljoen gebruikers. Op datzelfde moment werd ook het nieuwsoverzicht gelanceerd. Niet om mensen te stalken, zoals Zuckerberg toen stelde, maar omdat het ‘in’ was om te zien wat vrienden en familie allemaal deden. Met de stijgende populariteit van Facebook, kwam ook de vraag uit de marketingwereld van hoe ze mensen op dit medium konden bereiken. Bijgevolg werden in november 2007 Facebook Ads (toen Social Ads) en Facebook Pages gelanceerd, tot op vandaag nog altijd de marketing tools bij uitstek om nieuwe doelgroepen aan te boren. Je moet weten dat tot op dat moment, Facebook enkel beschikbaar was via het Internet. Daar kwam in juli 2008 verandering in, toen de app werd gelanceerd in de App Store van Apple, exclusief voor iPhone-gebruikers. In de jaren die volgen, groeit Facebook steeds meer: van 100 miljoen gebruikers in 2008 naar 2 miljard gebruikers in 2018. Introducties van features zoals de ‘Like’-button, ‘Safety Check’ en ‘Market Place’ veranderden daar niks aan. De stijgende populariteit van het sociale mediakanaal liet het bedrijf ook toe om opkomende concurrenten op te kopen. Dat gebeurde met Instagram in 2009, met Whatsapp in 2014 (op Valentijn of all days) en met Oculus in 2014. Die laatste was toen bezig met de ontwikkeling van de allereerste VR-bril.
Maar what goes up, also must come down. Facebook vertoonde in 2016 serieuze barsten toen een privacy issue werd vastgesteld na de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. Zuckerberg mocht het aan verschillende regeringen wereldwijd gaan uitleggen. Sindsdien is er discussie ontstaan over hoe het toch in godsnaam mogelijk is dat, als ik bijvoorbeeld met een vriendin praat over de aankoop van een nieuwe wagen en mijn voorkeur uitgaat naar een Mercedes, dat ik vijf minuten daarna een advertentie van Mercedes in mijn nieuwsoverzicht zie verschijnen. Luistert Facebook ons af? Hoewel bewezen is van niet, heeft het vertrouwen in Facebook de laatste 2 jaar dus een ferme knauw gekregen met veel mensen die hun account afsloten als gevolg. Of Facebook in 2019 het tij kan keren, valt nog af te wachten.
Kan Whatsapp de strijd met Facebook aangaan?
Whatsapp is sinds zijn lancering in 2009 bezig aan een ferme opmars. Het verhaal over het ontstaan van Whatsapp is eigenlijk best grappig. Jan Koum en Brian Acton werkten beiden voor Yahoo! toen ze op hetzelfde moment besloten dat ze het er gehad hadden. Nadat ze hun ontslag indienden trokken ze erop uit om te bekomen van de laatste jaren. Ze solliciteerden zelfs bij Facebook maar hun sollicitatie werd – ironisch genoeg blijkt later – afgewezen. In ieder geval, bij aankoop van een iPhone zag Koum het potentieel van wat Whatsapp vandaag is: een real-time messagine app die mensen wereldwijd kosteloos met elkaar verbindt. De app werd in 2009 gelanceerd in de App Store van Apple en telde op 5 jaar tijd meer dan 600 miljoen gebruikers wereldwijd. Geen wonder dat Zuckerberg het bedrijf in 2014 overnam. Ondertussen laat de app mensen niet alleen toe om met elkaar te chatten maar ze kunnen ook een video- of audiogesprek met iemand voeren en naast foto’s en video’s ook documenten zoals PDF-bestanden met elkaar delen. In 2017 werden dagelijks 60 miljard berichten in Whatsapp verstuurd en ontvangen, en daar werden de 600 miljoen foto’s en 100 miljoen video’s niet in meegerekend.
Extreem populair dus, die Whatsapp. En die populariteit lijkt voorlopig nog niet te stoppen. Want de app heeft zijn weg nu ook gevonden naar de verkoop- en servicekanalen in de B2B-sector, waar Whatsapp steeds meer gebruikt wordt als customer service tool of als middel om afspraken met klanten vast te leggen.
Ondertussen gebruiken zo’n 900 miljoen mensen Whatsapp. Ten opzichte van de 2 miljard Facebook-gebruikers lijkt dit nietig maar als we het parcours (en de groei) van Whatsapp bekijken, kunnen we gerust stellen dat we in 2019 misschien wel een nieuwe leider hebben in de sociale media markt.