Je hebt het misschien al gemerkt: de resultaten van jouw online advertenties zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn. Het wordt bovendien almaar moeilijker om een goede online advertentie op te maken en een specifieke doelgroep te bereiken. Bepaalde marketingexperten pleiten daarom om meer aan community building te gaan doen.
(Potentiële) klanten met elkaar verbinden
Het woord ‘community building’ zegt het eigenlijk al: je gaat een gemeenschap gaan opbouwen. Het gaat er om (potentiële) klanten met dezelfde interesses en ideeën met elkaar in contact te brengen. Bij voorkeur gaat het dan ook om mensen die jouw bedrijf, producten of diensten leuk of interessant vinden. Via jouw community gaan ze met elkaar in gesprek, wisselen ze informatie en tips uit en leren ze van elkaar. Klinkt allemaal leuk maar voor wie geen flauw idee heeft van hoe hij/zij hieraan begint, geven we enkele tips mee.
- Definieer het type community dat je wil opzetten
Er zijn veel verschillende types online communities. Zo heb je er die gebaseerd zijn op gemeenschappelijke interesses maar er zijn er ook die een soort van support aan hun leden bieden. Je moet dus gaan beslissen welk type community jij voor jouw bedrijf, product of dienst wil lanceren. Denk eraan dat het in lijn is met een van de 3 voorgaande. Als je bijvoorbeeld een technologisch product op de markt hebt, is het interessant om een support community op te zetten, waar je vragen omtrent jouw producten kan beantwoorden. Het doel van een community is uiteindelijk dat die een meerwaarde biedt aan de leden, dat ze er de nodige informatie vinden en dat ze het als een noodzaak aanvoelen om lid te zijn. - Doe wat research
Heb je het type community dat je wil lanceren bepaald? Ga dan online en kijk of er al gelijkaardige communities bestaan. Bekijk hoe zij interageren met leden en hoe ze veel engagement behalen. Welke content posten ze? Wat vind je wel en niet goed aan die communities? - Go viral
Virale content is vooral in communities een must. Het is een manier om een nog breder publiek aan te trekken. Virale content is bij voorkeur verrassend, emotioneel complex of extreem positief. Als we kijken naar het voorbeeld van het technologisch product, kan je bijvoorbeeld een filmpje online plaatsen van een feature waarvan bijna niemand wist dat die bestond. - #hashtags
Als marketeer ben je ze misschien al beu, die hashtags, maar ze kunnen je echt helpen bij het versterken van jouw community. Hashtags helpen je namelijk om jouw doelgroep op te sporen en te mobiliseren maar ze staan je tegelijk toe om online te kijken wat er over jouw bedrijf, product of merk gezegd wordt. Hashtags definieer je dus best op basis van de boodschap die je via de community wil meegeven. Apple bijvoorbeeld gebruikt de hashtag #shotoniphone om de fotografie via iPhones te promoten. Belangrijk is dat de hashtag niet te lang is en dat die makkelijk te onthouden is. Op die manier kan je jouw communityleden makkelijker aansporen om de hashtags in hun content en boodschappen over te nemen, wat dan weer leidt tot een groter bereik van jouw boodschap. - Wees betrokken in jouw community
Een community opzetten zonder er zelf in betrokken te zijn: dat werkt totaal niet. Je moet het hele boeltje goed monitoren, ervoor zorgen dat je geen enkele vraag onbeantwoord laat, wil je geen leden verliezen. Veel bedrijven schuwen zelfs het sturen van privéberichten, e-mails en sms’en niet. - Geef jouw leden ook offline experiences
Een online community die goed draait, is zeer goed nieuws. Maar het wordt nog leuker en beter als leden elkaar ook in real life kunnen ontmoeten. Organiseer regelmatig een evenement waar leden ook in het echt met elkaar kunnen spreken en informatie kunnen uitwisselen. Neem voldoende foto’s en video’s en deel dat dan weer op jouw online community. Oh, en vergeet de hashtags niet!
Wat heb je te vertellen?
Nu we de basisprincipes gecoverd hebben, is slechts één cruciale vraag nog onbeantwoord: wat moet ik ganse dagen aan mijn leden vertellen? Aangezien community building vooral op de sociale media platformen gebeurt en content daarbij essentieel is, geven we je enkele bouwstenen per kanaal mee.
- Facebook
Heb je een community uitgebouwd op Facebook? Link dan vooral naar kwaliteitsvolle content van andere websites. Of deel video’s met jouw leden. Om terug te grijpen naar het voorbeeld van het technologisch product: je kan bijvoorbeeld een goede review van een andere website delen maar evengoed een filmpje van iemand die jouw product uitgebreid getest heeft en lazend enthousiast is. - Instagram
Instagram draait vooral om foto’s. Zorg dus voor mooie, kwaliteitsvolle foto’s van jouw producten en realisaties, bij voorkeur in hoge resolutie. Plaats daar af en toe een foto tussen van jouw team, wat jullie op kantoor doen en ook belangrijk: deel reviews en user-generated content. - Twitter
Veel marketeers twijfelen nog aan de doeltreffendheid van Twitter. Ben je er ooit mee begonnen? Dan is het zeker geen slecht idee om nu en dan een tweet de wereld in te sturen. Toppers qua content zijn: sectornieuws, infographics en gifs. - LinkedIn
Ook LinkedIn is een uitstekend medium voor community building, maar dat heb je misschien zelf al gemerkt. LinkedIn leent zich dan ook uitstekend om corporate nieuws en vacatures met jouw volgers te delen. Maar misschien nog interessanter voor die volgers: sectoronderzoeken, whitepapers en case studies.