Business as usual is even niet meer. Het COVID-19 virus zet het leven van zoveel ondernemers op de helling. Een moeilijke, verwarrende realiteit waar we ons de komende weken willens nillens aan zullen moeten aanpassen. Maar dat wil niet zeggen dat we helemaal terug naar de tekentafel moeten om onze bedrijfsvoering her uit te vinden. Ook in moeilijke tijden staat één ding als een paal boven water: het belang van een duidelijke communicatie. Waar mensen nu vooral nood aan hebben is correcte informatie. Het beste bewijs daarvan vinden we in de kijkcijfers: Het Journaal staat elke dag met stip op één. Grijp als ondernemer dan ook deze periode aan om te communiceren met uw werknemers, om duidelijkheid te scheppen, om hen gerust te stellen …
Communiceren om te communiceren is echter niet aan de orde. Wat je vertelt moet een boodschap hebben en je medewerkers moeten er tegelijk ook een boodschap aan hebben. In normale tijden heet dat employer branding, op een authentieke manier de normen en waarden van je bedrijf in de kijker zetten om je aantrekkingskracht voor huidige en toekomstige medewerkers te verhogen. In coronatijden heet dat leiderschap tonen: direct en open communiceren, emotie tonen zonder het professionele uit het oog te verliezen … Deze moeilijk momenten zullen ons definiëren. Als ik zie hoe sommige bedrijven hun werknemers krampachtig proberen te controleren, word ik droevig. Vertrouwen geven is nu net essentieel. Uiteraard moet dat vertrouwen worden verdiend. Dit kan geen vrijgeleide zijn om te doen en laten wat men wil. Maar het is wel wat het verschil zal maken.
“Toon leiderschap: communiceer direct, duidelijk en open. Toon emotie zonder het professionele uit het oog te verliezen”
Want waar ik momenteel een enorme vibe voel, dat zijn de teams die door een duidelijke communicatie, dichter tot elkaar komen. Digitale koffiepauzes met de collega’s, gedeelde humor om veerkracht te vinden bij elkaar, tips uitwisselen om thuiswerken te combineren met kinderen … Het helpt allemaal om bergen werk te verzetten, om gemotiveerd en geconcentreerd te blijven.
In andere bedrijven daarentegen is het chaos troef. Versnipperde organisaties waar de coherentie en de betrokkenheid laag liggen, plukken nu de bittere vruchten van wat ze gezaaid hebben. Door een gebrek aan duidelijke richtlijnen, door halfslachtig of flu omschreven zaken beginnen de wildste verhalen de ronde te doen en regeert onzekerheid. Deze chaos heeft alles te maken met een gebrek aan leiding, aan het opnemen van verantwoordelijkheden, aan goede, transparante communicatie. Werknemers voelen er zich verloren en in de steek gelaten en wachten er tevergeefs op een duidelijk signaal of een signaal waar ze zelf tenminste een boodschap aan hebben.
Hier. Vandaag. Te midden COVID19 begint employer branding. Wees daar maar zeker van. Je moet je nu bewijzen als een werkgever die er in moeilijke omstandigheden het beste van maakt om samen met zijn team de toekomst veilig te stellen. Want er liggen ook opportuniteiten nu. Mensen hebben plots tijd voor spontane sollicitaties. En ze zullen op zoek gaan, via digitale mond-tot-mondreclame naar waardegedreven bedrijven.
Verantwoord ondernemen is het nieuwe normaal, al lijkt nog niet iedereen dat te beseffen.