Het DNA van een ondernemerHet DNA van een ondernemerHet DNA van een ondernemerHet DNA van een ondernemer
  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over ons
  • Jobs
  • Contact
✕
  • Home
  • Algemeen
  • Het DNA van een ondernemer
employer branding
Plan van aanpak voor employer branding
25 juni 2019
crisis communicatie impact team
Communicatie in tijden van crisis
1 april 2020

Het DNA van een ondernemer

1 april 2020
Employer branding

Wat maakt het DNA van een goede ondernemer? Recent las ik een artikel waarin de auteur tips gaf over waar je rekening mee moet houden bij de opstart van een zaak. Groot was mijn verbazing dat hij ondernemerschap in se terugbracht tot het goed kunnen verkopen en het vooral niet in een groot bedrijf willen werken. Argumenten die naar mijn bescheiden mening de lading niet dekken. Ik ken tal van succesvolle ondernemers die in geen van beide categorieën thuishoren.

Waar draait ondernemen dan wel om? Alles begint volgens mij eigenlijk met jouw drijfveer en passie. Jezelf de vraag stellen waarom je wil ondernemen is net wat zal zin geven aan je bedrijf en aan jezelf. Veel geld verdienen? Je eigen baas zijn? Dat zijn niet de argumenten waar klanten, prospecten of toekomstige collega’s warm van lopen. Graaf dieper en ontdek waarom je jezelf elke dag weer blootstelt aan zoveel risico’s en onzekerheden, eigen aan het ondernemen. Want daar ligt je verhaal en je authenticiteit, twee essentiële bouwstenen om je bedrijf, je merk op te bouwen.

Die drijfveer geeft ook de drijfkracht die nodig is om je door de eerste jaren van je bedrijf te loodsen. Die beginperiode waar je als zaakvoerder het manusje-van-alles bent. De CEO die alle belangrijke beslissingen moet nemen, ja natuurlijk. Maar evengoed de HR-verantwoordelijke die er de juiste talenten uitpikt om het bedrijf uit te bouwen of de aankoper die in de elektrozaak op zoek gaat naar een laptop voor die medewerker. En op het einde van de dag ligt nog alle administratie op je te wachten. Voor elk van die taken kan je vandaag wel al (technologische) ondersteuning vinden, maar als zaakvoerder rust alle verantwoordelijkheid op je eigen schouders.

“Het DNA van een goede ondernemer? Graaf dieper en ontdek waarom je jezelf elke dag weer blootstelt aan zoveel risico’s en onzekerheden, eigen aan het ondernemen. Want daar ligt je verhaal en je authenticiteit, twee essentiële bouwstenen om je bedrijf, je merk op te bouwen.”

Maar ondernemen vraagt evengoed om veerkracht, een cruciale eigenschap. Tegenslagen zijn inherent verbonden aan dit pad. Je moet na elke tegenslag je rug weer kunnen rechten, herbronnen en er met nog meer gusto dan ervoor er tegenaan gaan. Er zullen dagen zijn waarop je je afvraagt of het allemaal de moeite waard is. Maar er zullen ook topdagen zijn die je vleugels geven. Ik vind mijn energie in een strategische meeting met collega’s of bij de oplevering van een project bij een tevreden klant. Dat geeft me energie, dat laadt mijn batterijen op. Veerkracht is het loslaten van zekerheid en ondanks kleine en grote tegenslagen altijd je eigen weg blijven zoeken.

Wat maakt dan een goede ondernemer? Dat is jezelf omringen met mensen die je vertrouwt en die sterk zijn in die domeinen waar je zelf misschien minder kaas van hebt gegeten. Dat vertrouwen is wel cruciaal want met hun feedback, ideeën, input kan je zelf weer aan de slag om een betere ondernemer te worden. Het loont de moeite om er voor open te staan. Officieel (raad van advies of bestuur) of informeel (etentje) van gedachten wisselen kan wonderen doen. Zelf heb ik het geluk om naast mijn raad van advies ook bij een aantal andere mensen mijn hart in alle vertrouwen te kunnen luchten.

Voor mij zijn dat een aantal zaken waar ondernemen om draait. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van de stap die ik gezet heb. De afgelopen jaren hebben me heel veel voldoening gebracht. Ik heb spannende momenten beleefd, enorm veel geleerd, boeiende mensen ontmoet en bovenal genoten van (bijna) elke dag. Wat is volgens jou het DNA van een goede ondernemer?

Een sterke communicatiestrategie?

Pinpoint helpt je daar graag bij!

Contacteer ons
Hermine Verschueren
Hermine Verschueren

Lees ook

online shopping
18 november 2020

Hoe keren je digitale klanten tevreden terug


Lees meer
crisis communicatie impact team

crisis communicatie team

1 april 2020

Communicatie in tijden van crisis


Lees meer
employer branding
25 juni 2019

Plan van aanpak voor employer branding


Lees meer
© Pinpoint - algemene voorwaarden - privacy
Onze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website.
Cookie instellingenAanvaarden
Manage consent

Privacy

Pinpoint-solutions maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site.
Analytics
Deze cookies worden gebruikt om na te gaan hoe gebruikers op onze website surfen. Metrics die worden gebruike zijn: bezoeken, bounce rate & medium.
Noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website op een correcte manier te laten functioneren. Gegevens die worden verzamelijk zijn anoniem.
OPSLAAN & ACCEPTEREN