We meldden het al in een eerder artikel ter gelegenheid van de 15de verjaardag van Facebook: het bedrijf heeft de voorbije 2 jaar aan populariteit ingeboet. En YouTube staat, in zijn 14de levensjaar, klaar om de troon over te nemen. Of niet?
Hoe het allemaal begon
Daar waar we de mijlpalen van Facebook tot in detail over het ganse internet kunnen vinden, is dat voor YouTube niet het geval. Wat we wel weten, is dat het bedrijf in 2005 opgericht werd door 3 werknemers van PayPal: Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. Het platform moest gebruikers in staat stellen video’s op te laden zodat anderen die konden bekijken. De video’s kunnen ook op andere sociale media gedeeld worden. Een schot in de roos zo blijkt, want ondertussen is het platform exponentieel gegroeid: er zijn dagelijks zo’n 30 miljoen gebruikers ingelogd en het is beschikbaar in maar liefst 80 verschillende talen.
Als een medium zo populair wordt, zoeken marketeers uiteraard ook mogelijkheden om langs die weg hun doelpubliek te bereiken. Op YouTube kan je ervoor kiezen om video’s te promoten. Dat kan je op 2 manieren doen: of je kan een video laten afspelen voor een andere video of je kan jouw video in de zoekresultaten laten highlighten. Wat die laatste optie betreft: als je ervoor zorgt dat de basics van jouw video in orde zijn (waaronder tags en omschrijving) zou je al heel goed gevonden moeten worden, zowel op YouTube als in Google.
Die laatste kocht YouTube in 2006. Zo kon het inhaken op de immense YouTube-bibliotheek en op die manier het aantal mogelijke zoekopdrachten in zijn zoekmachine aanzienlijk verhogen.
Ook YouTube speelt in op privacy
Zoals je weet, was 2018 het jaar van privacy. Voor YouTube was dit echter geen issue. Integendeel: het is al sinds 2015 bezig met privacy. Het lanceerde in dat jaar namelijk de YouTube Kids-app in de Verenigde Staten. Hiermee kunnen ouders hun kinderen met een gerust hart naar filmpjes op YouTube laten kijken, zonder dat ze hoeven te vrezen dat hun kinderen gewelddadige of seksuele beelden te zien krijgen. Heb je meerdere kids? Dan kan je verschillende profielen in de app opmaken. Op die manier krijgt jouw zoon van tien compleet andere filmpjes en suggesties in zijn profiel te zien dan jouw zoon van 5. Wat marketing betreft: advertenties zijn hier nog steeds mogelijk, maar de sectoren die advertenties kunnen tonen zijn beperkter én de ads zijn niet meer aanklikbaar. Nuttig weetje: de YouTube Kids-app werd op 5 februari laatstleden in ons land gelanceerd.
Copyright issues
Van privacy issues zijn bij YouTube dus geen sprake. Maar het bedrijf heeft wel een ander issue dat maar de kop blijft opsteken: auteursrechten. En 2019 zou wat dat betreft wel eens het jaar van de waarheid kunnen zijn nu de Europese Unie van plan is om een richtlijn omtrent auteursrechten definitief door te duwen. De richtlijn is een poging van de Europese Unie om de huidige wet omtrent auteursrecht te moderniseren en ervoor te zorgen dat artiesten die content maken ook vergoed worden als hun werk gestreamd word. Volgens de EU verdienen mediaplatformen als YouTube namelijk veel geld aan het streamen van die content terwijl de artiest zelf daar geen rooie cent van te zien krijgt. YouTube weerlegt de claim echter en beweert artiesten wel te vergoeden voor het streamen van hun werk, ook al is het via een deel van de advertentieinkomsten, iets waar steeds meer artiesten volgens YouTube de voorkeur aan geven. Dat geldt ook voor onrechtmatige content, content die dus de auteursrechten van de artiesten schendt. Volgens YouTube kunnen artiesten via tools als Content ID en Copyright Match Tool onrechtmatige content aan YouTube rapporteren met de vraag om die te verwijderen. Maar volgens YouTube kiezen steeds meer artiesten ook hier om de content te laten streamen in ruil voor een deel van de advertentieinkomsten.
De EU lijkt zijn zin echter te willen doordrijven, ongeacht de bezwaren van YouTube. Want naast bovenstaande zijn er nog enkele zaken die YouTube tegen de richtlijn inbrengt. Denken we aan de verschillen in wetgeving qua auteursrecht in de Verenigde Staten (uitvalbasis van YouTube) en de Europese Unie. Als die wetgevingen op deze manier naast elkaar blijven bestaan, betekent dit dat miljoenen YouTube-gebruikers in de Europese Unie miljarden video’s niet meer zullen kunnen bekijken.
Maar het lijkt iedereen duidelijk dat YouTube de richtlijn vooral uit financiële motieven wil blokkeren. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor zijn gebruikers, die op hun achterpoten staan. De richtlijn zou namelijk als gevolg hebben dat het platform een soort ‘upload filter’ moet voorzien die onrechtmatige content herkent en niet oplaadt. Een fikse investering, waardoor content als memes, muziekcovers en eventueel parodieën geen plaats meer zal zijn op het platform. En laat dat voor heel wat YouTube-gebruikers een bron van inkomsten zijn.
Of de richtlijn er definitief doorkomt, weten we in het voorjaar van 2019. Maar het staat buiten kijf dat het een spannend jaar wordt voor YouTube, een jaar waarin het zonder deze issue waarschijnlijk de kroon van de sociale media had gespannen!