Plan van aanpak voor employer brandingPlan van aanpak voor employer brandingPlan van aanpak voor employer brandingPlan van aanpak voor employer branding
  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over ons
  • Jobs
  • Contact
✕
  • Home
  • Algemeen
  • Plan van aanpak voor employer branding
B2B marketing
7 tips voor de B2B marketeer
12 juni 2019
Employer branding
Het DNA van een ondernemer
1 april 2020

Plan van aanpak voor employer branding

25 juni 2019
employer branding

De krapte op de arbeidsmarkt is een feit. De ideale kandidaat voor de job vinden is daarom een uitdaging. Hoe kan je ervoor zorgen dat jouw bedrijf de beste vis aan de haak slaat? En dat je deze dan nog eens kan houden ook.

Net zoals je klanten moeten overtuigd moeten worden van je merk, moeten ook je toekomstige werknemers overtuigd worden, en eens ze dat zijn, moeten ze dat liefst ook blijven. Daarom is het belangrijk om rond employer branding te werken.  89% van de passief werkzoekenden overweegt een nieuwe baan, indien deze exact biedt wat ze willen. Maar hoe zorg je ervoor dat jij ze net datgene biedt waar zij naar op zoek zijn? Dat is waar recruitment en marketing en steeds meer in elkaar schuiven. Onderscheid jezelf door te laten zien waar je als organisatie voor staat en waarom je zo’n fantastisch bedrijf bent. (Nijskens, 2019)

 

Waarom employer branding?

Wie aan employer branding werkt, zal merken dat vacatures snel worden ingevuld. Hierdoor kunnen teams op volle krachten draaien en veel bereiken. Dit zorgt op zijn beurt voor blijere medewerkers en betere diensverlening aan klanten en dat zorgt dan weer voor meer ruimte en energie voor innovatie. Daardoor krijgt het bedrijf ook betere resultaten. Meer en meer managementteams zien daarom ook het nut van employer branding in. (Zwemmer, 2018)

 

“Een krachtig werkgeversmerk valt op, spreekt aan en werkt als een magneet.” Zwemmer

Hoe een succesvol werkgeversmerk neerzetten?

Om een sterk employer brand te creeëren heb je enkele unieke ingrediënten nodig. Als eerste is het belangrijk om de authentieke waarde van je bedrijf te bepalen. Wat maakt jou uniek, waar staat je bedrijf voor? Dat alleen is niet genoeg, je moet je ook onderscheiden van de concurrentie. Waarom spring jij eruit? Daarnaast moet je ook goed weten wie je doelpubliek is. Wat zijn hun behoeftes en interesses? Speel hierop in. Natuurlijk moet je deze boodschap ook kunnen overbrengen. Hiervoor moet je een effectief medium vinden om je boodschap te verspreiden. (Nijskens, 2019)

Een krachtig werknemersmerk zet je niet zomaar alleen neer. Betrek de medewerkers van je bedrijf. Ga aan de hand van interviews en workshops na wat hen aanspreekt en motiveert binnen het bedrijf. Zo kom je samen tot de bouwstenen om het verhaal van je onderneming in kaart te brengen. Vertel dit unieke verhaal en maak het ook waar. Zorg ervoor dat je bedrijf aantrekkelijk overkomt en zich onderscheidt van de rest maar blijf eerlijk. Geloofwaardigheid is essentieel.

 

De zoektoch naar een nieuwe werknemer

Wanneer je opzoek bent naar een nieuwe werknemer, stel een duidelijk profiel op. Breng niet alleen in kaart wat de persoon moet kunnen maar ook hoe de persoon moet zijn zodat de kandidaat kan nagaan of hij past in het team.

Maak het deze toekomstige werknemers niet te moeilijk om jou te vinden. Zorg voor een goed uitgebouwde recruitmentsite of werken-bij-site. Uit onderzoek blijkt dat 4 op 10 afhaakt tijdens het online solliciteren door ingewikkelde of niet-werkende sites.  Het is belangrijk dat deze werken-bij-site dus goed is uitgebouwd. Eens dat het geval is, heb je een goede landingsbaan voor poteniële werknemers. Nu er nog voor zorgen dat je overal zichtbaar bent zoals op zoekmachines en sociale media. (The Next Crowd , 2018)

Eens je de perfecte kandidaat vond voor de job, is het uiteraard belangrijk deze ook bij het bedrijf te houden. De waarden die je naar voren schoof om de werknemer te overtuigen bij jou te komen werken moeten ook duidelijk voelbaar zijn binnen het bedrijf. Werknemers willen zich verbonden voelen met het bedrijf waar ze werken, alleen zo kan je ze houden. Maak hen gelukkig.

Een sterke employer branding?

Pinpoint helpt je daar graag bij!

Contacteer ons

Bibliografie

Nijskens, A. (2019, mei 8). Branding en recruitment: zo vind je latent talent. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2019/05/08/branding-en-recruitment-zo-vind-je-latent-talent/

The Next Crowd . (2018, oktober 30). De strijd om talent winnen met recruitment on demand. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2018/10/30/de-strijd-om-talent-winnen-met-recruitment-on-demand/

Zwemmer, L. (2018, juni 8). Employer branding: tips voor een vliegende start. Opgehaald van Frankwatching:

Hermine Verschueren
Hermine Verschueren

Lees ook

online shopping
18 november 2020

Hoe keren je digitale klanten tevreden terug


Lees meer
crisis communicatie impact team

crisis communicatie team

1 april 2020

Communicatie in tijden van crisis


Lees meer
Employer branding
1 april 2020

Het DNA van een ondernemer


Lees meer
© Pinpoint - algemene voorwaarden - privacy
Onze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website.
Cookie instellingenAanvaarden
Manage consent

Privacy

Pinpoint-solutions maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site.
Analytics
Deze cookies worden gebruikt om na te gaan hoe gebruikers op onze website surfen. Metrics die worden gebruike zijn: bezoeken, bounce rate & medium.
Noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website op een correcte manier te laten functioneren. Gegevens die worden verzamelijk zijn anoniem.
OPSLAAN & ACCEPTEREN