7 tips voor de B2B marketeer7 tips voor de B2B marketeer7 tips voor de B2B marketeer7 tips voor de B2B marketeer
✕
  • Home
  • Algemeen
  • 7 tips voor de B2B marketeer
Innovisor pinpoint interne communicatie
Pinpoint en Innovisor slaan de handen in elkaar
22 mei 2019
employer branding
Plan van aanpak voor employer branding
25 juni 2019

7 tips voor de B2B marketeer

12 juni 2019
B2B marketing

B2B-marketing is anders dan B2C-marketing. Waar B2C, oftewel business to consumer, zich richt tot consumenten, richt B2B, oftewel business to business, zich tot bedrijven die een waarde toevoegen aan het product of de dienst. Maar hoe ga je aan de slag als B2B-marketeer?  

Hou je doel voor ogen

B2B vergt een andere aanpak dan B2C, logisch ook want het pad richting conversie is langer bij B2B dan bij B2C. Degene die jouw boodschap ziet is vaak niet de eindbeslisser, dit wordt eerst intern besproken. Zoals bij alles in het leven, is het belangrijk een einddoel voor ogen te hebben. Maar dit einddoel is niet genoeg aangezien er een langer traject wordt afgelegd vooraleer er een keuze gemaakt wordt.

Bepaal daarom ook tussendoelen. Om deze (tussen-)doelen te bereiken is het belangrijk de juiste kanalen in te zetten. Zorg ervoor dat de boodschap per kanaal aansluit bij je doelgroep. Ook branding is belangrijk, zeker in de oriëntatiefase wanneer de klant op zoek is naar jouw product of dienst. Via Google Ads en sociale media kan je gericht adverteren door op interesses, functies of bedrijven te targeten. Via SEO en SEA zorg je voor traffic, mensen moeten op jouw site belanden. Dit alles met als uiteindelijke doel: conversie.

“The only way to consistently grow in B2B is to be better than very good” Seth Godin

Inzicht in B2B marketing

  1. Content

Content is key, wanneer je content creëert die doelgericht, relevant en van een hoge kwaliteit is zal dit zeker een impact hebben op zoekmachines en dus ook op (potentiële) klanten.

  1. Social media

Gebruik een sociaal kanaal! Sociale media biedt de kans om rechtstreeks met potentiële klanten te communiceren. Linkedin is vanwege zijn zakelijke karakter, het sociale mediakanaal bij uitstek voor B2B-marketing. Ook kanalen zoals Facebook en Instagram doen het goed, hier kunnen dan weer meer persoonlijke zaken gepost worden. Verbeter je content door de kracht van deze kanalen te benutten.

  1. E-mailmarketing

E-mailmarketing is allesbehalve dood, in tegenstelling zelf. Nu iedereen een smartphone heeft, krijgen mensen direct een melding van jouw mail binnen. Je kan dus 24/24 en 7/7 mensen bereiken.

  1. Data

Doe iets met de overvloed aan data die beschikbaar is. Door deze te analyseren, kan je de klanten beter begrijpen, trends ontdekken en wat je ermee kan doen om je marketingstrategie aan te passen. Maak data waardevoller door waardecreatie als startpunt te gebruiken.

  1. Customer first

Denken vanuit een klantenperspectief, is een must. De kloof tussen verkoop, klantenservice en marketing moet gedicht worden in het belang van de klant. Dit is een uitdaging en vraagt een investering van het gehele bedrijf, maar het voordeel is dat je op die manier een concurrentievoordeel op lange termijn zal opbouwen.

  1. Technologie

Maak gebruik van technologie want volgens Gartner zal 85% van de klantinteracties gemanaged worden zonder menselijke tussenkomst tegen 2020. Marketing automation, software vendors en machine learning zijn technologieën die voor de B2B-marketeer belangrijk zijn.

  1. Maak tijd voor je strategie

De markt verandert steeds sneller, hier moet je als bedrijf op inspelen. Strategisch denken wordt van groot belang, zo kunnen marketingteams zich aanpassen aan de markt en de wensen van de klant.

Met deze tips kan je als B2B-marketeer aan de slag en zal je, hopelijk, succes behalen. Omarm verandering en gebruik content, technologie en data om in te spelen op de wensen van de klant.

Ondersteuning nodig voor een B2B marketing plan?

Pinpoint helpt je daar graag bij

Contacteer ons

Bibliografie

Archer, I. (2019, februari 12). Wat B2B-marketeers moeten weten: 5 B2B-marketing ‘must-haves’. Opgehaald van Emerce: https://www.emerce.nl/achtergrond/b2bmarketeers-moeten-weten-5-b2bmarketing-musthaves

Hendriks, K. (2016, oktober 20). De 6 ‘hottest’ gebieden van B2B op dit moment. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/10/20/de-6-hottest-gebieden-van-b2b-op-dit-moment/

Regterschot, A. (2019, april 1). Begin je met B2B-marketing? Lees deze tips & tricks. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2019/04/01/begin-je-met-b2b-marketing-lees-deze-tips-tricks/

Strategischmarketingplan.com. (2019). B2B en B2C marketing. Opgehaald van Strategischmarketingplan.com: https://www.strategischmarketingplan.com/marketingmix/b2b-marketing-en-b2c-marketing/

Westerhuis, H. (2018, juni 13). De moderne B2B-marketeer heeft weer aandacht voor mensen. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2018/06/13/de-moderne-b2b-marketeer-heeft-weer-aandacht-voor-mensen/

Hermine Verschueren
Hermine Verschueren

Lees ook

online shopping
18 november 2020

Hoe keren je digitale klanten tevreden terug


Lees meer
crisis communicatie impact team

crisis communicatie team

1 april 2020

Communicatie in tijden van crisis


Lees meer
Employer branding
1 april 2020

Het DNA van een ondernemer


Lees meer

Contacteer ons

Pinpoint
Zwaantjesstraat 33
9090 Melle
 info@pinpoint-solutions.be
 0473 23 23 69

Facebook Pinpoint   LinkedIn Pinpoint

KMO Portefeuille
© Pinpoint - algemene voorwaarden - privacy
Onze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website.
Cookie instellingenAanvaarden
Manage consent

Privacy

Pinpoint-solutions maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site.
Analytics
Deze cookies worden gebruikt om na te gaan hoe gebruikers op onze website surfen. Metrics die worden gebruike zijn: bezoeken, bounce rate & medium.
Noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website op een correcte manier te laten functioneren. Gegevens die worden verzamelijk zijn anoniem.
OPSLAAN & ACCEPTEREN