B2B-marketing is anders dan B2C-marketing. Waar B2C, oftewel business to consumer, zich richt tot consumenten, richt B2B, oftewel business to business, zich tot bedrijven die een waarde toevoegen aan het product of de dienst. Maar hoe ga je aan de slag als B2B-marketeer?
Hou je doel voor ogen
B2B vergt een andere aanpak dan B2C, logisch ook want het pad richting conversie is langer bij B2B dan bij B2C. Degene die jouw boodschap ziet is vaak niet de eindbeslisser, dit wordt eerst intern besproken. Zoals bij alles in het leven, is het belangrijk een einddoel voor ogen te hebben. Maar dit einddoel is niet genoeg aangezien er een langer traject wordt afgelegd vooraleer er een keuze gemaakt wordt.
Bepaal daarom ook tussendoelen. Om deze (tussen-)doelen te bereiken is het belangrijk de juiste kanalen in te zetten. Zorg ervoor dat de boodschap per kanaal aansluit bij je doelgroep. Ook branding is belangrijk, zeker in de oriëntatiefase wanneer de klant op zoek is naar jouw product of dienst. Via Google Ads en sociale media kan je gericht adverteren door op interesses, functies of bedrijven te targeten. Via SEO en SEA zorg je voor traffic, mensen moeten op jouw site belanden. Dit alles met als uiteindelijke doel: conversie.