How to: communiceren met jouw klantenHow to: communiceren met jouw klantenHow to: communiceren met jouw klantenHow to: communiceren met jouw klanten
  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over ons
  • Jobs
  • Contact
✕
  • Home
  • Bedrijfsstrategie
  • How to: communiceren met jouw klanten
employer branding
7 tips om op te vallen in een overvolle mailbox
9 januari 2019
9 tips voor meer bereik op Facebook
9 tips voor meer bereik op Facebook
15 januari 2019

How to: communiceren met jouw klanten

14 januari 2019
Communicatieplan

Iedereen is er stilaan van overtuigd: als bedrijf moet je de interactie met jouw klanten blijven aangaan om in de toekomst succesvol te kunnen blijven ondernemen. Maar je moet er ook de middelen voor hebben. Wat als je geen in-house communicatie-expert of -afdeling hebt? Hoe begin je er dan aan? Wij geven je de basisbouwstenen voor een succesvolle communicatiestrategie.

Voor de doe-het-zelver

Stap 1: analyse

Bekijk hoe ver jouw bedrijf al staat op gebied van marketing en communicatie. Een grondige analyse op basis van data zijn hierbij essentieel. Eveneens gesprekken met klanten en prospecten levert nuttige informatie over omtrent de impact van je huidige communicatie, welke informatie men leest en behoefte aan heeft. Het is essentieel dat je begrijpt wat je klant wil en naar op zoek is.

  • Wat doe je op dit moment van communicatie? Kanalen, doelgroepen, boodschap,…
  • Wat zijn daarbij de doelstellingen? Worden ze gerealiseerd? Hoe worden ze gerealiseerd?
  • Wat doet de concurrentie?
  • Vindt de klant zijn/haar weg naar jouw bedrijf?
  • Welke content spreekt je klanten en prospecten aan? Maak gebruik van gratis data via vb. Google trends, Buzzsumo en Google analytics.

Stap 2: strategie

Jouw communicatiestrategie en -actieplan moet feilloos aansluiten bij jouw bedrijfsstrategie en de salesstrategie. Je communicatie strategie ondersteunt de bedrijfsstrategie en helpt de doelstellingen en koers te bepalen. Wat zijn de specifieke business goals die je tracht te bereiken? Vb. meer omzet, minder churn, …Waar je met je bedrijf naar toe wil, je missie, je salestargets neemt je mee in je communicatie strategie:

  • Identificeer de doelgroep(en) van je communicatie
  • Zet doelstellingen uit. Wat wil je bereiken? Hoe ga je je doelstellingen meten en evalueren? Vb. merkbekendheid. Is dit door de traffic naar je site of door social shares. Identificeer de parameters en maak ze concreet vb. 10% meer traffic naar de site
  • Wat is de customer journey, wat zijn de touchpoints met prospecten en klanten in het sales proces?
  • Bepaal via welke kanalen je gaat communiceren (website, social media, advertising, …). Link het kanaal aan de customer journey
  • Definieer de boodschap(pen) richting deze doelgroep(en) op basis van de customer journey en touchpoints. Wat communiceer je wanneer via welk kanaal en met welke boodschap? Wat is het verhaal dat je naar klanten en prospecten wil brengen?
  • Wat onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie, ten opzichte van die doelgroepen?
  • Wat is het budget dat je voorhanden hebt?
  • Timing voor alle initiatieven?

Stap 3: uitwerking

Tijd om de vooropgestelde doelstellingen te realiseren. Dit kan je doen aan de hand van een doordachte content strategie en off- en online campagnes zoals nieuwsbrieven, social media advertising, Google advertising, maar ook aan de hand van websiteoptimalisatie, content afgestemd op SEO en veel meer.

Opgelet: wat je zelf doet …

doe je niet noodzakelijk altijd beter. Om het met nog een gezegde te verwoorden: “Schoenmaker, blijf bij jouw leest.” Heb je dus niet de tijd of de (in-house) expertise om jouw communicatiestrategie uit te werken? Dan springen wij van Pinpoint graag in de ring, niet alleen voor een spreekwoordelijk rondje sparren, maar voor de volledige realisatie van wat je wenst te bereiken op gebied van #communicationgoals.

Wij beschikken over experten op alle marketing- en communicatiedomeinen en kunnen dus elk project aan. “Als we strategieën voor klanten opzetten, doen we dat het liefst bij de klant zelf. En dat is onze kracht: we maken deel uit van het bedrijf en zien, voelen en proeven wat er leeft. We ervaren hoe medewerkers praten, leren de producten of diensten beter kennen, zien wie de klanten zijn en aan welke behoeften voldoen moet worden. Als ons project afgerond is en we vertrekken, willen we een gevoel achterlaten alsof er een collega vertrekt in plaats van een derde partij”, besluit Hermine.

Hermine Verschueren
Hermine Verschueren

Lees ook

tips voor de war on talent
29 december 2021

Hoe kan je jouw bedrijf wapenen in functie van de war for talent?


Lees meer
Missie visie strategie
4 februari 2019

Het verschil tussen missie en visie


Lees meer
© Pinpoint - algemene voorwaarden - privacy
Onze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website.
Cookie instellingenAanvaarden
Manage consent

Privacy

Pinpoint-solutions maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site.
Analytics
Deze cookies worden gebruikt om na te gaan hoe gebruikers op onze website surfen. Metrics die worden gebruike zijn: bezoeken, bounce rate & medium.
Noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website op een correcte manier te laten functioneren. Gegevens die worden verzamelijk zijn anoniem.
OPSLAAN & ACCEPTEREN