Voor de doe-het-zelver
Stap 1: analyse
Bekijk hoe ver jouw bedrijf al staat op gebied van marketing en communicatie. Een grondige analyse op basis van data zijn hierbij essentieel. Eveneens gesprekken met klanten en prospecten levert nuttige informatie over omtrent de impact van je huidige communicatie, welke informatie men leest en behoefte aan heeft. Het is essentieel dat je begrijpt wat je klant wil en naar op zoek is.
- Wat doe je op dit moment van communicatie? Kanalen, doelgroepen, boodschap,…
- Wat zijn daarbij de doelstellingen? Worden ze gerealiseerd? Hoe worden ze gerealiseerd?
- Wat doet de concurrentie?
- Vindt de klant zijn/haar weg naar jouw bedrijf?
- Welke content spreekt je klanten en prospecten aan? Maak gebruik van gratis data via vb. Google trends, Buzzsumo en Google analytics.
Stap 2: strategie
Jouw communicatiestrategie en -actieplan moet feilloos aansluiten bij jouw bedrijfsstrategie en de salesstrategie. Je communicatie strategie ondersteunt de bedrijfsstrategie en helpt de doelstellingen en koers te bepalen. Wat zijn de specifieke business goals die je tracht te bereiken? Vb. meer omzet, minder churn, …Waar je met je bedrijf naar toe wil, je missie, je salestargets neemt je mee in je communicatie strategie:
- Identificeer de doelgroep(en) van je communicatie
- Zet doelstellingen uit. Wat wil je bereiken? Hoe ga je je doelstellingen meten en evalueren? Vb. merkbekendheid. Is dit door de traffic naar je site of door social shares. Identificeer de parameters en maak ze concreet vb. 10% meer traffic naar de site
- Wat is de customer journey, wat zijn de touchpoints met prospecten en klanten in het sales proces?
- Bepaal via welke kanalen je gaat communiceren (website, social media, advertising, …). Link het kanaal aan de customer journey
- Definieer de boodschap(pen) richting deze doelgroep(en) op basis van de customer journey en touchpoints. Wat communiceer je wanneer via welk kanaal en met welke boodschap? Wat is het verhaal dat je naar klanten en prospecten wil brengen?
- Wat onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie, ten opzichte van die doelgroepen?
- Wat is het budget dat je voorhanden hebt?
- Timing voor alle initiatieven?
Stap 3: uitwerking
Tijd om de vooropgestelde doelstellingen te realiseren. Dit kan je doen aan de hand van een doordachte content strategie en off- en online campagnes zoals nieuwsbrieven, social media advertising, Google advertising, maar ook aan de hand van websiteoptimalisatie, content afgestemd op SEO en veel meer.
Opgelet: wat je zelf doet …
doe je niet noodzakelijk altijd beter. Om het met nog een gezegde te verwoorden: “Schoenmaker, blijf bij jouw leest.” Heb je dus niet de tijd of de (in-house) expertise om jouw communicatiestrategie uit te werken? Dan springen wij van Pinpoint graag in de ring, niet alleen voor een spreekwoordelijk rondje sparren, maar voor de volledige realisatie van wat je wenst te bereiken op gebied van #communicationgoals.
Wij beschikken over experten op alle marketing- en communicatiedomeinen en kunnen dus elk project aan. “Als we strategieën voor klanten opzetten, doen we dat het liefst bij de klant zelf. En dat is onze kracht: we maken deel uit van het bedrijf en zien, voelen en proeven wat er leeft. We ervaren hoe medewerkers praten, leren de producten of diensten beter kennen, zien wie de klanten zijn en aan welke behoeften voldoen moet worden. Als ons project afgerond is en we vertrekken, willen we een gevoel achterlaten alsof er een collega vertrekt in plaats van een derde partij”, besluit Hermine.