De eindejaarsperiode is voor veel merken en bedrijven een drukke tijd waarin ze hun producten of diensten zoveel mogelijk in de kijker plaatsen. Er wordt volop ingezet op allerlei sociale media kanalen, één ervan is Facebook. Wist je dat, zonder adverteren, nog geen 10% van je Facebook-volgers jouw berichten te zien krijgt? Daarom geven we je 9 tips om je Facebookberichten bij een groter publiek te krijgen:
1. Zorg voor interactie
De basisregel: probeer je publiek emotioneel te raken. Voeg waarde toe, entertain, vraag om reactie, betrek, … Een interactieve post zet fans aan om op je bericht te reageren, je bericht te liken of te delen. Daarnaast kan je gebruik maken van de juiste knoppen zoals ‘Stuur Bericht’. Zo komen potentiële klanten snel met jou in contact.
2. Zorg voor een passende tekst
De aandachtstijd op sociale media is kort. Laat je introductie in het oog springen en gebruik daarbij liefst andere copy dan de titel van jouw blog. Je kan bijvoorbeeld starten met een interessante vraag, je lezers verrassen met een weetje of een poll opstellen om het engagement te verhogen.
3. Plaats een leuk beeld bij je copy
Facebook geeft de voorkeur aan beelden met weinig tekst. ‘Think Mobile’ en zorg dat je afbeeldingen ook het juiste formaat hebben.
4. Ga aan de slag met (live) video
Beweging werkt. Je valt sneller op in de tijdlijn van je publiek. Facebook geeft de voorkeur aan video, of nog beter: live video.
5. Zorg voor een persoonlijke touch
Laat eens letterlijk je gezicht zien of neem een teamfoto? Leuke weetjes of grappige foto’s die bij je diensten passen werkt steeds.
6. Deel je content overal
Denk na over welk type content past bij welk medium. Deel bijvoorbeeld ontwikkelingen over jouw bedrijf op LinkedIn en inspireer je lezers op Facebook en Instagram. Overtuig je medewerkers om je berichten te delen. Het bereik van een post op een persoonlijke profiel is steeds hoger.
7. Deel je content meer dan 1 keer
Herhalen mag. Sociale media zijn immers vluchtig. Berichten en nieuwsupdates verschijnen maar heel kort in iemand zijn tijdslijn. Wees niet bang om je blogs en andere eigen content meer dan één keer te delen. Overdrijf echter niet, varieer en spreidt voldoende.
8. Post op het juiste tijdstip
Het tijdstip waarop je berichten plaatst heeft enorm veel invloed op het bereik van je berichten. Publiceer je bericht bijvoorbeeld eens om 13u04 of 13u46. Zo post je anders dan de meeste van jouw concurrenten.
9. Facebookgroep
In veel gevallen kan het interessant zijn om als organisatie een Facebookgroep op te richten. Facebookgroepen zijn een goede manier om een community op te bouwen. Je bereikt op die manier veel mensen met een gemeenschappelijk doel. Ook het interactiegehalte tussen de groepsleden is vaak heel hoog.