Visie, missie, strategie… het zijn allemaal businesswoorden die goed klinken, maar die soms niet of hol ingevuld worden. Daarom leg ik in dit artikel het verschil uit tussen visie en missie en het belang van beide voor jouw bedrijf. Missie, visie en strategie zijn voor mij de kern van elke bedrijfsvoering. Ze vormen het kloppend hart en de toetssteen voor beslissingen op zeer uiteenlopende domeinen: productie, sales, marketing, logistics, HR, communicatie,… Het is niet dat de missie en visie in steen gebeiteld staan maar ze geven wel richting aan de bedrijfskoers.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een missie en een visie? Een missie verklaart waarvoor je staat als bedrijf:
De missie
De missie van je bedrijf is de reden van het bestaan. Missie is een permanente toetssteen waaraan we de ondernemingsprestaties afmeten en evalueren. In de missie ga je dieper in op een aantal kernvragen:
- wat zijn de waarden van het bedrijf?
- wie zijn je doelgroepen?
- wat zijn de kenmerken van je doelgroepen?
- wat zijn de diensten of producten?
- de meerwaarde van je bedrijf voor klanten en prospecten?
- in welk markten wil je actief zijn?
Je missie formuleer je dan in krachtige woorden. Zorg dat alles beknopt, verstaanbaar, concreet en ambitieus is. Het is belangrijk dat de missie intern bij je werknemers leeft en zij de missie (h)erkennen. Het zet de neuzen in dezelfde richting. Een krachtige missie is essentieel voor je employer branding. Enkele voorbeelden van een missie: