Het verschil tussen missie en visieHet verschil tussen missie en visieHet verschil tussen missie en visieHet verschil tussen missie en visie
  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over ons
  • Jobs
  • Contact
✕
  • Home
  • Bedrijfsstrategie
  • Het verschil tussen missie en visie
GDPR voor marketeers
GDPR voor marketeers: voor eens en altijd duidelijk uitgelegd
29 januari 2019
Facebook social media
Blijft Facebook de social media top aanvoeren?
4 februari 2019

Het verschil tussen missie en visie

4 februari 2019
Missie visie strategie

Visie, missie, strategie… het zijn allemaal businesswoorden die goed klinken, maar die soms niet of hol ingevuld worden. Daarom leg ik in dit artikel het verschil uit tussen visie en missie en het belang van beide voor jouw bedrijf. Missie, visie en strategie zijn voor mij de kern van elke bedrijfsvoering. Ze vormen het kloppend hart en de toetssteen voor beslissingen op zeer uiteenlopende domeinen: productie, sales, marketing, logistics, HR, communicatie,… Het is niet dat de missie en visie in steen gebeiteld staan maar ze geven wel richting aan de bedrijfskoers.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een missie en een visie? Een missie verklaart waarvoor je staat als bedrijf:

De missie

De missie van je bedrijf is de reden van het bestaan. Missie is een permanente toetssteen waaraan we de ondernemingsprestaties afmeten en evalueren. In de missie ga je dieper in op een aantal kernvragen:

  • wat zijn de waarden van het bedrijf?
  • wie zijn je doelgroepen?
  • wat zijn de kenmerken van je doelgroepen?
  • wat zijn de diensten of producten?
  • de meerwaarde van je bedrijf voor klanten en prospecten?
  • in welk markten wil je actief zijn?

Je missie formuleer je dan in krachtige woorden. Zorg dat alles beknopt, verstaanbaar, concreet en ambitieus is. Het is belangrijk dat de missie intern bij je werknemers leeft en zij de missie (h)erkennen. Het zet de neuzen in dezelfde richting. Een krachtige missie is essentieel voor je employer branding. Enkele voorbeelden van een missie:

Samen duurzaam waarde creëren door waarden gedreven vakmanschap in retail

Colruyt missie zin

“Werken met hart en ziel. Een duidelijke missie en visie van 360° zorgzaamheid.
Bij Torfs gaan we voor 360° zorgzaamheid. Familiegevoel, werkplezier, goesting, oprechte waardering, resultaatsgerichtheid… dat is waar we voor staan. We willen de beste werkgever zijn voor onze medewerkers, de beste schoenwinkelketen voor onze klanten en de beste partner voor onze maatschappij.”

De visie

De visie van je bedrijf is geen belofte. Het is een doel. Waar wil je heen? Waar hoop/verwacht je over 5 jaar te staan? Door deze out of the box denkoefening over de lange termijn te maken, ben je gemotiveerd om alles uit de kast te halen om deze visie waar te maken. Het geeft soms discussies in board rooms maar het is belangrijk om afstand te nemen van de huidige beperkingen en grenzen. Je moet ambitieus zijn en groots dromen in je visie. Gebruik brainstorming technieken, trend analyses, … om ruimer te denken dan het voor de hand liggende.

Een visie houdt uitdaging in, de gewenste resultaten en waarden. Ze houdt je scherp en gemotiveerd. Het is belangrijk als bedrijfsleider en leidinggevende dat je jouw team inspireert met de richting van het bedrijf. Als de richting duidelijk is gaan je werknemers je ondersteunen deze te bereiken.

Philips streeft ernaar middels innovaties de wereld om ons heen gezonder en duurzamer te maken. Ons doel is om in 2025 de levens van 3 miljard mensen te hebben verbeterd. Wij bieden de beste werkomgeving voor mensen die onze passie delen en samen bieden we onze klanten en aandeelhouders ongekende meerwaarde.

Waarom heb je beide nodig?

De missie is het beginpunt van je zaak. De visie is je toekomst. Zowel de missie als de visie bepalen de richting van je onderneming. Door te weten wat de zin is van het bestaan van je zaak, weet je hoe je het moet aanpakken. Door te weten waar je heen gaat en wanneer je daar wil geraken, kan je een strategie uitbouwen. De strategie is de link tussen de beiden: je ontwikkelt een strategie om de kloof tussen missie en visie te verkleinen.

Visie zonder actie is eigenlijk een droom.
Actie zonder visie is tijdverdrijf.
Met Visie gekoppeld aan Actie kun je de wereld veranderen.

Joel Barker

Hermine Verschueren
Hermine Verschueren

Lees ook

tips voor de war on talent
29 december 2021

Hoe kan je jouw bedrijf wapenen in functie van de war for talent?


Lees meer
Communicatieplan
14 januari 2019

How to: communiceren met jouw klanten


Lees meer
© Pinpoint - algemene voorwaarden - privacy
Onze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website.
Cookie instellingenAanvaarden
Manage consent

Privacy

Pinpoint-solutions maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site.
Analytics
Deze cookies worden gebruikt om na te gaan hoe gebruikers op onze website surfen. Metrics die worden gebruike zijn: bezoeken, bounce rate & medium.
Noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website op een correcte manier te laten functioneren. Gegevens die worden verzamelijk zijn anoniem.
OPSLAAN & ACCEPTEREN