Hoe kan je jouw bedrijf wapenen in functie van de war for talent?Hoe kan je jouw bedrijf wapenen in functie van de war for talent?Hoe kan je jouw bedrijf wapenen in functie van de war for talent?Hoe kan je jouw bedrijf wapenen in functie van de war for talent?
  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over ons
  • Jobs
  • Contact
✕
  • Home
  • Bedrijfsstrategie
  • Hoe kan je jouw bedrijf wapenen in functie van de war for talent?
online shopping
Hoe keren je digitale klanten tevreden terug
18 november 2020

Hoe kan je jouw bedrijf wapenen in functie van de war for talent?

29 december 2021
tips voor de war on talent

Laat ons realistisch zijn, de war for talent is er altijd al geweest en zal nooit verdwijnen. Wat er de laatste jaren wel sterk veranderde, zijn de profielen waar we naar zoeken. De snelle digitale groei heeft een invloed op alle bedrijven en zorgt ervoor dat meer mensen zich in een bepaalde niche zijn gaan specialiseren. Zo heb je tegenwoordig bijvoorbeeld hypergespecialiseerde facebook marketeers die enkel focussen op één element binnen het grote Facebook ecosysteem (Facebook advertenties, community building, …), en IT experten die focussen op één bepaalde codetaal (JavaScript, Python, php, …). Als je vandaag echter nog op zoek bent naar een profiel dat moet beantwoorden aan een hele waslijst skills, dan trek je niet de juiste profielen aan. Het is aan jouw bedrijf om deze niche werknemersprofielen met de bijhorende skills te definiëren en daar op in te spelen. In die nichegroep zitten de echte talenten. Met een gepersonaliseerde aanpak krijgen deze niche profielen het gevoel dat hun volgende werkgever hen volledig begrijpt en dat ze niet alleen op hun eiland zitten. We weten al lang dat de mindset binnen bedrijven moet veranderen van een algemeen rekruteringsbeleid naar een meer op maat gemaakte aanpak per vacature, maar het blijft voor velen moeilijk om hier de focus op te leggen. Je zult met je bedrijf misschien niet de war for talent winnen ten opzichte van je grote concurrenten, maar je kan wel proberen om zoveel mogelijk veldslagen te winnen. Lees verder en wapen je HR team voor de eeuwig durende war for talent met de volgende tips:

Pak je zoektocht naar talent strategisch aan

Bouw je strategie op aan de hand van research en zet de resultaten om in een unieke communicatiestrategie die past bij je bedrijfscultuur, de waarden en normen.
  • Wie zijn de ideale profielen voor een specifieke vacature,
  • Welke waarden, normen en bedrijfscultuur heeft het bedrijf
  • Wat interesseert hen,
  • Welke mediakanalen gebruiken ze,
  • Wat soort content lezen ze graag,
  • Waar zijn ze mee bezig,
  • Wat zoeken ze in een volgende werkgever?

Vergeet hierbij niet om op regelmatige basis onderzoek en exit gesprekken uit te voeren bij het personeel, zo weet je snel wat je positieve punten zijn als werkgever en wat er beter kan. Dit laat je toe je organisatie van binnenuit te optimaliseren, retentie van je werknemers te verhogen en echte ambassadeurs van je werknemers te maken.

Kies je kanaal

Kies bewust via welk online kanaal je de strijd wil voeren, en zet daar ten volle op in. Een grote mix van kanalen is namelijk moeilijk te onderhouden. Bedrijven hanteren dikwijls een online kanaal dat de voorkeur geniet, en waar ze heel hard inzetten op employer branding (bijvoorbeeld de eigen website, LinkedIn, facebook, YouTube …). Bij je zoektocht naar nieuw talent focus je best op één specifiek kanaal, en hanteer je daarbij een herkenbare communicatiestijl. Daarnaast kan je natuurlijk nog steeds een mix van bijkomende sub-kanalen gebruiken. Een valkuil hierbij is dat de inhoud vaak niet voldoende aangepast is aan het kanaal, waardoor mogelijke kandidaten niet op de juiste manier worden aangesproken. Hou er daarom dus rekening mee dat je de boodschap en inhoud aanpast voor een kanaal naar keuze dat matcht met het profiel dat je zoekt.

Voer authentieke bedrijfscommunicatie

Gebruik collega’s niet enkel om feedback te verzamelen, maar ook om je employer branding te boosten. Bij het uitwerken van bedrijfscommunicatie is het daarom belangrijk om werknemers te betrekken.  Bijvoorbeeld door hen zelf content te laten uitwerken voor op de website of foto’s te laten nemen, of zelfs door hen het Instagram-account te laten overnemen voor een week. Zo geef je een sneak-peak in je organisatie door de ogen van enkele enthousiaste collega’s, authentieker dan dit kan het niet. Goede gemotiveerde werknemers trekken – je raadt het al – goede gemotiveerde werknemers aan. Op deze manier geef je ook een platform aan interne mensen om hun job in de kijker te zetten en boost je je interne communicatie. Dat klinkt als een win-win.

Gebruik je interne netwerk

Je huidige werknemers hebben vast gelijkgestemde mensen in hun netwerk die een gelijkaardige job uitoefenen, of kennen mensen die passen bij een openstaande vacature. Daarnaast heb je als bedrijf misschien reeds de juiste persoon in dienst voor een nieuwe positie, en kan interne mobiliteit een oplossing vormen. Pols daarom steeds of er enerzijds intern mogelijke kandidaten zijn, of anderzijds of je via het netwerk van werknemers de geschikte kandidaat voor een vacature kan vinden.

Bewijs wat je belooft

Je kunt als werkgever schrijven over de leuke teamsfeer in jullie mooie kantoor, maar daardoor heeft een mogelijke sollicitant nog geen idee hoe het er echt aan toe gaat.

Zet daarom alle positieve kanten in de verf met sterke beelden. Zet de teambuilding in de kijker met leuke foto’s, neem testimonial video’s op van collega’s die al jaren werken bij je bedrijf, post een gif van klinkende glazen tijdens de afterwork drinks en vergeet niet om een beetje humor te gebruiken in je communicatie waar het kan.

Hou je ook aan de missie en visie van je bedrijf en communiceer openlijk over wat je doet om je bedrijfsdoelstellingen te halen.

Zorg ervoor dat talent spontaan de vacatures terugvindt

Simpel: hoe meer content je creëert, hoe meer kansen dat men jou zal vinden en spontaan eens een kijkje zal nemen in de lijst met openstaande vacatures. Zorg daarom niet alleen voor een goede socialmediastrategie, maar investeer ook in meer expert content op je website (die je dan weer kan gaan delen via social media).

Zorg hierbij voor een goede SEO-strategie gebaseerd op keywords waar je ideale kandidaat mogelijks naar op zoek is.

Conclusie

Research is de rode draad om de war for talent. Pas je communicatie aan wanneer nodig en spreek de taal van de mensen waar je naar op zoek bent, weet wat hen triggert.  Blijf steeds trouw aan de waarden en normen van het bedrijf.  Authenticiteit is key.
Gebruik jouw netwerk om de communicatiestrategie kracht bij te zetten en laat medewerkers hun eigen netwerk aanspreken om je bereik te vergroten.
Succes!

Een sterke communicatiestrategie?

Pinpoint helpt je daar graag bij!

Contacteer ons
Timothy De Ridder
Timothy De Ridder

Lees ook

Missie visie strategie
4 februari 2019

Het verschil tussen missie en visie


Lees meer
Communicatieplan
14 januari 2019

How to: communiceren met jouw klanten


Lees meer
© Pinpoint - algemene voorwaarden - privacy
Onze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website.
Cookie instellingenAanvaarden
Manage consent

Privacy

Pinpoint-solutions maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site.
Analytics
Deze cookies worden gebruikt om na te gaan hoe gebruikers op onze website surfen. Metrics die worden gebruike zijn: bezoeken, bounce rate & medium.
Noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website op een correcte manier te laten functioneren. Gegevens die worden verzamelijk zijn anoniem.
OPSLAAN & ACCEPTEREN