Laat ons realistisch zijn, de war for talent is er altijd al geweest en zal nooit verdwijnen. Wat er de laatste jaren wel sterk veranderde, zijn de profielen waar we naar zoeken. De snelle digitale groei heeft een invloed op alle bedrijven en zorgt ervoor dat meer mensen zich in een bepaalde niche zijn gaan specialiseren. Zo heb je tegenwoordig bijvoorbeeld hypergespecialiseerde facebook marketeers die enkel focussen op één element binnen het grote Facebook ecosysteem (Facebook advertenties, community building, …), en IT experten die focussen op één bepaalde codetaal (JavaScript, Python, php, …). Als je vandaag echter nog op zoek bent naar een profiel dat moet beantwoorden aan een hele waslijst skills, dan trek je niet de juiste profielen aan. Het is aan jouw bedrijf om deze niche werknemersprofielen met de bijhorende skills te definiëren en daar op in te spelen. In die nichegroep zitten de echte talenten. Met een gepersonaliseerde aanpak krijgen deze niche profielen het gevoel dat hun volgende werkgever hen volledig begrijpt en dat ze niet alleen op hun eiland zitten. We weten al lang dat de mindset binnen bedrijven moet veranderen van een algemeen rekruteringsbeleid naar een meer op maat gemaakte aanpak per vacature, maar het blijft voor velen moeilijk om hier de focus op te leggen. Je zult met je bedrijf misschien niet de war for talent winnen ten opzichte van je grote concurrenten, maar je kan wel proberen om zoveel mogelijk veldslagen te winnen. Lees verder en wapen je HR team voor de eeuwig durende war for talent met de volgende tips:
Vergeet hierbij niet om op regelmatige basis onderzoek en exit gesprekken uit te voeren bij het personeel, zo weet je snel wat je positieve punten zijn als werkgever en wat er beter kan. Dit laat je toe je organisatie van binnenuit te optimaliseren, retentie van je werknemers te verhogen en echte ambassadeurs van je werknemers te maken.
Kies bewust via welk online kanaal je de strijd wil voeren, en zet daar ten volle op in. Een grote mix van kanalen is namelijk moeilijk te onderhouden. Bedrijven hanteren dikwijls een online kanaal dat de voorkeur geniet, en waar ze heel hard inzetten op employer branding (bijvoorbeeld de eigen website, LinkedIn, facebook, YouTube …). Bij je zoektocht naar nieuw talent focus je best op één specifiek kanaal, en hanteer je daarbij een herkenbare communicatiestijl. Daarnaast kan je natuurlijk nog steeds een mix van bijkomende sub-kanalen gebruiken. Een valkuil hierbij is dat de inhoud vaak niet voldoende aangepast is aan het kanaal, waardoor mogelijke kandidaten niet op de juiste manier worden aangesproken. Hou er daarom dus rekening mee dat je de boodschap en inhoud aanpast voor een kanaal naar keuze dat matcht met het profiel dat je zoekt.
Gebruik collega’s niet enkel om feedback te verzamelen, maar ook om je employer branding te boosten. Bij het uitwerken van bedrijfscommunicatie is het daarom belangrijk om werknemers te betrekken. Bijvoorbeeld door hen zelf content te laten uitwerken voor op de website of foto’s te laten nemen, of zelfs door hen het Instagram-account te laten overnemen voor een week. Zo geef je een sneak-peak in je organisatie door de ogen van enkele enthousiaste collega’s, authentieker dan dit kan het niet. Goede gemotiveerde werknemers trekken – je raadt het al – goede gemotiveerde werknemers aan. Op deze manier geef je ook een platform aan interne mensen om hun job in de kijker te zetten en boost je je interne communicatie. Dat klinkt als een win-win.
Je huidige werknemers hebben vast gelijkgestemde mensen in hun netwerk die een gelijkaardige job uitoefenen, of kennen mensen die passen bij een openstaande vacature. Daarnaast heb je als bedrijf misschien reeds de juiste persoon in dienst voor een nieuwe positie, en kan interne mobiliteit een oplossing vormen. Pols daarom steeds of er enerzijds intern mogelijke kandidaten zijn, of anderzijds of je via het netwerk van werknemers de geschikte kandidaat voor een vacature kan vinden.
Zet daarom alle positieve kanten in de verf met sterke beelden. Zet de teambuilding in de kijker met leuke foto’s, neem testimonial video’s op van collega’s die al jaren werken bij je bedrijf, post een gif van klinkende glazen tijdens de afterwork drinks en vergeet niet om een beetje humor te gebruiken in je communicatie waar het kan.
Hou je ook aan de missie en visie van je bedrijf en communiceer openlijk over wat je doet om je bedrijfsdoelstellingen te halen.
Zorg hierbij voor een goede SEO-strategie gebaseerd op keywords waar je ideale kandidaat mogelijks naar op zoek is.