Een betere band met jouw doelgroep dankzij podcastsEen betere band met jouw doelgroep dankzij podcastsEen betere band met jouw doelgroep dankzij podcastsEen betere band met jouw doelgroep dankzij podcasts
✕
  • Home
  • Algemeen
  • Een betere band met jouw doelgroep dankzij podcasts
Intent data
Intent data, of hoe je jouw (potentiële) klanten beter kan leren kennen
21 januari 2019
GDPR voor marketeers
GDPR voor marketeers: voor eens en altijd duidelijk uitgelegd
29 januari 2019

Een betere band met jouw doelgroep dankzij podcasts

21 januari 2019
Podcasts

In ons vorig blogartikel spraken we over ‘intent data’, één van de marketingtrends voor 2019. Vandaag bespreken we een andere trend, namelijk podcasts. Een trendy topic want iedereen lijkt het te doen en ernaar te luisteren. Maar wat is een podcast precies? En hoe begin je er zelf aan?

De perfecte vervanger van radio

Een podcast – samentrekking van de woorden iPod en broadcast – is een geluidsbestand dat je kan streamen of downloaden op jouw pc of smartphone. Het is een soort on-demand audio dat je toelaat om meer over een bepaald topic te weten te komen. In dat opzicht is het de perfecte vervanger van de radio, aangezien je als gebruiker zelf kan kiezen naar wat je luistert op het moment dat je ernaar wil luisteren. Hoewel de podcast allang bestaat, is het pas sinds 2017 echt trending. Het biedt dan ook heel wat voordelen aan marketeers die het als kanaal inzetten.

  • Je bereikt een publiek dat een bewuste keuze heeft gemaakt om jouw podcast te beluisteren. Dit betekent dat ze interesse tonen in het onderwerp waar je over praat en dat ze open staan voor hetgeen je hen vertelt.
  • Het is een innovatief kanaal in tijden waar elke marketeer op zoek is naar een kanaal waarin het zich kan onderscheiden van de concurrentie. Bovendien is het tijdloos.
  • Je kiest zelf de structuur van jouw podcast en hoe lang die telkens duurt. Op die manier kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om jouw verhaal in verschillende hoofdstukken op te splitsen of om het in één keer te vertellen. Er zijn geen regels verbonden aan hoe je een podcast opmaakt.
  • Adblockers voor podcasts bestaan niet, wat betekent dat je er gerust enkele reclameblokken van sponsors in kan verwerken.
  • Je kan een podcast gratis in alle podcast apps voor iOS en Android uploaden. En jouw luisteraars kunnen die gratis beluisteren via iTunes, Spotify en Soundcloud.
  • Dankzij allerlei statistieken kom je bijvoorbeeld te weten hoelang mensen naar jouw podcast luisteren en of ze de reclameblokken overslaan. Weetje: uit statistieken van Apple blijkt dat 80 tot 90% van de luisteraars een podcast volledig beluistert.

Een podcast: hoe begin je eraan?

Nadat je de vele voordelen hierboven hebt gelezen, sta je uiteraard te popelen om er zelf aan te beginnen. Een goede voorbereiding bij het maken van een podcast is noodzakelijk. We geven je graag enkele tips.

1. Podcasting software

Een podcast opnemen gaat uiteraard niet vanzelf. Je hebt er de nodige soft- en eventueel hardware voor nodig. Beginnen we met hardware: een pc of smartphone en een microfoon. Waarom een microfoon? De kwaliteit van de microfoon op jouw pc of smartphone is meestal onvoldoende om een podcast mee op te nemen. Daarna stem je de software die je kiest af op het type podcasts dat je wil doen.

  • Voor een face-to-face interview kan je heel eenvoudig de dictafoon-app op jouw pc of een dictafoontoestel met USB-aansluiting gebruiken.
  • Ga je voor een online interview? Gebruik dan Skype in combinatie met een software die het gesprek kan opnemen. Voor Windows kan dat MP3 Skype Recorder zijn en CallRecorder voor Mac.
  • Wil je praten aan de hand van een presentatie? Gebruik dan Audacity.

2. Jouw podcast opnemen

Als je jouw hard- en software in gereedheid hebt gebracht, moet je zorgen voor de ideale setting. Zo is het beter om binnen op te nemen dan buiten, in functie van achtergrondgeluiden. Nou ja, binnen kan je uiteraard ook wat last hebben van ruis. Zorg dus dat je in een ruimte zit waar je geen last hebt van de koelkast, wasmachine of een tikkende klok. En hou alle ramen dicht. Maar het is even belangrijk om de structuur van jouw podcast al voorbereid te hebben: hoe wil je starten? Wat vertel je doorheen de podcast, welke punten komen eerst, welke laatst? En hoe eindig je jouw podcast? Als je erover nadenkt: is het einde duidelijk genoeg?

3. Jouw podcast bewerken

Ben je klaar met het opnemen van jouw podcast? Dan wil je die waarschijnlijk nog bewerken: bepaalde stukken korter maken, de volgorde wijzigen, ruis wegwerken, … Voor het knippen, plakken en de montage van fragmenten kan je bijvoorbeeld werken met Audacity (zowel voor Windows als voor Mac) of met Garageband (Mac). Wil je dan weer ruis of verschillende geluidsniveaus wegwerken? Dan kan dat in Auphonic. Een leuke tip terwijl je aan het bewerken bent: kies een introdeuntje voor jouw podcast. Het zorgt voor herkenbaarheid bij de luisteraars en maakt hen onmiddellijk enthousiast voor wat je gaat vertellen.

4. Deel jouw podcast

Een laatste stap in het proces is om jouw podcast met de wereld te delen. Je kan dit op verschillende manieren doen. Zo kan je jouw podcasts delen op jouw website maar je kan er ook voor kiezen om die via een provider als iTunes, Spotify of Soundcloud aan te bieden.

Hermine Verschueren
Hermine Verschueren

Lees ook

online shopping
18 november 2020

Hoe keren je digitale klanten tevreden terug


Lees meer
crisis communicatie impact team

crisis communicatie team

1 april 2020

Communicatie in tijden van crisis


Lees meer
Employer branding
1 april 2020

Het DNA van een ondernemer


Lees meer

Contacteer ons

Pinpoint
Zwaantjesstraat 33
9090 Melle
 info@pinpoint-solutions.be
 0473 23 23 69

Facebook Pinpoint   LinkedIn Pinpoint

KMO Portefeuille
© Pinpoint - algemene voorwaarden - privacy
Onze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website.
Cookie instellingenAanvaarden
Manage consent

Privacy

Pinpoint-solutions maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Met deze cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site.
Analytics
Deze cookies worden gebruikt om na te gaan hoe gebruikers op onze website surfen. Metrics die worden gebruike zijn: bezoeken, bounce rate & medium.
Noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website op een correcte manier te laten functioneren. Gegevens die worden verzamelijk zijn anoniem.
OPSLAAN & ACCEPTEREN