De uitdaging
- Volledige communicatiestrategie samenstellen en uitvoeren ter promotie van de Master SINReM
- Doel: (buitenlandse) studenten aantrekken om zich in te schrijven voor de opleiding Master in SINReM
Het doel van dit project was het boosten van de inschrijvingen voor de master in sustainable and innovative natural resource management. De uitdaging is dat dit een internationale master betreft. Dit wil zeggen dat studenten die deze opleiding volgen aan de Ugent ook les zullen krijgen in 2 andere buitenlandse universiteiten: TU Bergakademie in Freiberg (Duitsland) en Uppsala University (Zweden). Dit maakt de communicatiestrategie én plan toch iets complexer dan anders.
Onze aanpak
Conversieoptimalisatie
We maakten een analyse van de huidige website en stelden de professoren van de Master in SINReM een plan van aanpak voor. Via de resultaten in onder andere Google Analytics konden we bijvoorbeeld snel inzichten verwerven om meer leads binnen te halen.
SEO optimalisatie
We deden een zoekwoordenonderzoek om te analyseren waarop onze doelgroep, de toekomstige studenten SINReM, nu eigenlijk zoekt. Op basis hiervan kon alle content aangemaakt worden: zowel voor de website, als voor de sociale media campagnes. Het is namelijk van cruciaal belang dat je naar buiten komt met één samenhangend verhaal. Op die manier ben je herkenbaar als merk en ga je telkens dieper in de customer journey van je doelgroep.
Sociale media strategie
Als onderdeel van ons communicatieplan, kozen we doeltreffende sociale media kanalen uit zoals Facebook en LinkedIn. We weten immers dat onze doelgroep hier dagelijks op te vinden is.
Om alles nog extra te boosten, zetten we als extra een Facebook advertising campagne op. Het ging hier om een zogenaamde “drip-campagne“: de doelgroep kreeg in eerste instantie één advertentie te zien. Ging hij verder in onze customer journey, dan kreeg hij een andere advertentie te zien die dieper inging op het effectieve inschrijven voor de masteropleiding. Op die manier kon het budget beter verdeeld worden: alleen de echte geïnteresseerden kregen al onze advertenties te zien.

Grafisch design
Wij zijn een online agency, maar bij volledige projecten nemen wij er graag een stuk grafisch design bij. Onze experten kunnen perfect een flyer of ander communicatiemateriaal maken. Heb je echter vanalles nodig, dan brengen we je graag in contact met een specialist. Voor SINReM adviseerden we om flyers te voorzien als ondersteuning van onze online campagne. Op die manier is de cirkel rond.
En de resultaten waren er
Dat onze campagne succes had, is te zien aan de resultaten. Een significante stijging van meer dan 200% in traffic naar de website resulteerde in het hoogste aantal applicaties van alle internationale opleidingen van de faculteit bio-ingenieurswetenschappen. Een top resultaat! Universiteit Gent tevreden, wij tevreden! Want ook voor academiejaar 2019-2020 schakelen ze ons in om internationaal studenten aan te trekken.