Het is een probleem dat zich stelt bij iedere marketeer: het is niet altijd mogelijk om concrete resultaten van gevoerde marketingcampagnes voor te leggen of om opgelegde targets te behalen. Gelukkig is marketing een vak dat continu evolueert. Heb je, in dat opzicht, al kennis gemaakt met machine learning? Nee? Dan wordt jouw job vanaf nu een pak gemakkelijker.
Wat is machine learning?
De term ‘machine learning’ wordt vaak in één adem genoemd met ‘artificial intelligence’. Ondanks het feit dat de 2 veel met elkaar te maken hebben, betekenen ze niet hetzelfde. Beeld je een trap met 3 treden in. Op de bovenste staat ‘artificial intelligence’, een concept waarbij machines denken als mensen maar daarbij wel – voorlopig nog – de hulp van mensen nodig hebben. Het is dan ook een overkoepelende term voor ‘machine learning’ en ‘deep learning’, respectievelijk op de tweede en derde trede. ‘Machine learning’ bestaat uit algoritmes die leren van data. Concreet betekent dit dat computers leren van de data die ze analyseren door patronen te herkennen, zonder menselijke tussenkomst. Hierdoor worden ze steeds beter in wat ze doen en kunnen ze op termijn zelf hun beslissingen nemen. ‘Deep learning’ is eigenlijk een onderdeel van ‘machine learning’ en focust zich binnen dat begrip op de neurale netwerken.