Online communicatie transformatie
Bastiaansen decoratie, een bedrijf met focus op binnenhuisdecoratie stond begin 2017 aan het begin van een transformatie. Om de marktpositie te verstevigen, besloot het bedrijf in te zetten op doeltreffende online en offline communicatie alsook een betere merkbeleving.
Er was nood aan betere communicatie met klanten, een betere merkbeleving, het behoud van autoriteit binnen de sector én groei. Door het analyseren van klantenbehoeften, marktpositie en concurrenten werd de basis gelegd voor een concrete bedrijfsstrategie, een nieuwe website en huisstijl en online communicatie.
Onze aanpak
Communicatiestrategie
De bedrijfsactiviteit van Bastiaansen Decoratie is gebaseerd op 4 productgroepen: gordijnen, zonwering, behang en verf. Dit moest dan ook duidelijk doorgetrokken worden in alle communicatie. Niet zonder eerst een uitgebreide markt- en concurrentieanalyse te doen.
Hierdoor kregen we inzicht in behoeften van klanten en werden nieuwe opportuniteiten ontdekt. Bastiaansen moest een andere koers varen dan zijn concurrenten en meer inzetten op actieve communicatie met zijn klanten. Investeren in een nieuw logo, baseline, huisstijl, website en digitale communicatie bleek dan ook dé oplossing om de huidige marktpositie te verstevigen.
Communicatieplan
Huisstijl, logo en baseline
We ontwierpen een sprekend logo en schreven de baseline ‘Sfeer op maat’. Deze tagline vat alle activiteiten van het bedrijf samen: een gepersonaliseerde aanpak voor elke klant. Met het logo in het achterhoofd werd een volledig nieuwe huisstijl ontwikkeld (voor de kleuren konden we rekenen op het advies van de zaakvoerder).
Website
In een intensieve workshop stelde we de briefing op voor de nieuwe site. Op basis hiervan maakten we de wireframes. Deze werden vervolgens gelay-out in WordPress, rekening houdend met de conversie- en usability richtlijnen. Op basis van een SEO analyse, met zoekwoorden onderzoek schreven we de copy.
Sociale media
Ook het beheer van de sociale media kanalen namen we voor onze rekening. We stelden eerst een content strategie op als leidraad voor het contentplan. We zorgden voor een mooie mix in content zodat de klanten van Bastiaansen Decoratie via hun Facebook en Instagram kanaal genieten van interieurtips, promoties…
Resultaat
Het volledig vernieuwd winkelconcept en de sociale media strategie hebben een positieve impact gehad op de omzet.